Det linjära perspektivet: Graderade motsatser

Vi har en tid haft problem med att dottern ofta svarar ”Nej!” när man frågar henne t.ex. om maten varit god – i synnerhet eftersom hon inte menar att den varit otäck, utan ”smarrig” eller något annat i samma stil. Och samma med frågor om hur hon mår och annat sådant – man vill ju liksom bara ha en positiv bekräftelse från henne, men istället blandas man in i långa diskussioner om ordvalet.

Jag har försökt förklara det förut utan framgång, vilket har förvånat mig lite eftersom dottern är så vass på motsatser. Igår provade jag med en enkel bild för att tydliggöra det även visuellt för dottern:

Först tyckte jag att det verkade fungera, men idag hade hon ändå svarat likadant i skolan, och det gjorde hon även med mig senare på kvällen. Och då hoppade äntligen sambandet fram för mig! 🙂 Det ÄR inte bara två motsatser det handlar om! Såklart, eftersom det gäller flocken! Det är tre komponenter som vanligt! Det är med detta som med allt annat som har med navigationssystemet att göra: det måste finnas ett dömande ”öga” i mitten, som kan VÄRDERA det som upplevs.

Så ikväll gjorde jag en ”åsiktsbild” åt dottern som jag baserade på flocken (två motsatser som förändras från litet till stort), och vet ni vad? 🙂 Det fungerade! Jag ställde alla vanliga ”frågor”: ”Hur mår du?”, ”Var det gott?”, ”Var det roligt?”, och dottern log och började sätta ihop riktiga ”åsikts-svar”. Vi blandade uttrycken och fick med allt möjligt, från sånt som ”halvdåligt” och ”lite sådär okej” till ”superfantastiskt”:

Och för första gången såg jag att dottern förstod varför ett ”Nej” på frågan ”Är det bra?” betyder ”Det är dåligt” istället för ”Det är underbart” eller någon annan synonym. Så nu får vi träna det tills det sitter. Det känns att det här var rätt bild, iaf. 🙂

Detta inlägg publicerades i linjärt perspektiv, socialt samspel, språket och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det linjära perspektivet: Graderade motsatser

  1. Mamma WiFi skriver:

    Funderar, C säger ”Ingen mango” när han vill ha mango….

    Gilla

    • othermindly skriver:

      Det är ju ekotal. Eller en sparad ”minnesfras”, vilket också är ekotal.

      Tänk på att just ”inget” (som implicerar ”plats utan sak”) är EXTREMT svårt att fatta utan flocken. Det finns ett skäl till att vi körde så mkt med begreppet ”noll” förut – C borde få träna på att skilja ”sak” från ”plats”, vilket senare även leder fram till begreppet ”enhet” (som är nödvändigt i flocken).

      Ett lite enklare ”snabbsätt” (som då bara blir utantill och alltså en annan typ av ekotal) är att försöka ersätta hans fras med ”mango” istället för ”ingen mango”. Säg det varenda gång som ”svar” på hans och envisas tills han byter självmant. Men på det sättet får ni inte till ”noll”.

      Jag lägger två länkar här, den ena är om ”plats vs. sak”:

      Det topografiska systemet: om ”titta-ord”

      Och den andra är om ”noll”: https://interfaceautism.wordpress.com/2016/11/28/det-topografiska-systemet-noll/

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.