Dra slutsatser – om ett alternativ eller flera

I veckan hade vi ett litet bakslag här – eller ett stort, beroende på hur man ser det. Men det åtföljdes åtminstone av ett riktigt stort framsteg, så det var nog lika så bra. 🙂

Dottern gick och lade sig som vanligt klockan nio. Sedan gick jag själv rakt bort till sängen för att säga godnatt istället för att först släcka lyktan i fönstret, dottern protesterade, jag vände tillbaka och släckte – och sedan bröt det löst. Hon kom in i cirkeln och kunde inte släppa att jag hade ”glömt” detta – hon kom med förslag på hur jag hade tänkt istället – ”du tänkte nog att vi skulle mysa lite först”, ”du tänkte att den skulle vara tänd hela natten” o.s.v. – och efter det försökte hon få mig att lova att jag ALDRIG mer skulle glömma något. Och det går ju inte…

Sedan grät och klagade hon halva natten på att man inte kunde ”göra om” steget så att det blev rätt istället för att jag skulle ”glömma” och sen ”rätta till” – jaa, det var nästan som förr i tiden, när dottern bara inte KUNDE få stopp och hitta ut ur cirkeln… Hon vägrade förstå varför hon skulle bli trött nästa dag om hon inte sov, och kanske inte orka med skolan, och till slut fick jag henne tyst genom att ”hota” med att om man inte kommer iväg till skolan får man inte träffa sin fina resurs (dottern älskar henne).

Ja, till slut somnade hon ju iaf och i skolan var hon sedan trött. Där pratade de också om det här med att alla får glömma osv, men nästa kväll var dottern iaf extremt noga med att jag skulle göra rätt från början. Hon sade till innan jag ens hann i närheten av lyktan, och sedan sade hon:

”Nu får du lova att komma ihåg det själv imorgon kväll!”

(Dottern talar ofta till mig som om det var hon som var vuxen och jag ett litet skolbarn, hon lär sig det i skolan. Jag menar inte att de lär henne att göra så med mig, utan att hon imiterar de vuxnas sätt och använder det hemma sedan.)

Men nästa kväll, när jag faktiskt kom ihåg allting själv och gjorde allting alldeles rätt (ja, faktiskt!), då sade dottern iaf till mig. Och när jag sade att det behövde hon ju inte göra nu, för det var redan gjort, och tänk! Då sade dottern:

”Ja, för jag såg ju med mina egna ögon att du inte gick rakt fram till sängen utan svängde mot lampan! Då borde jag ha varit tyst!”

Det är första gången hon har jämfört två olika handlingsalternativ för en annan person på det där viset! Yes! TVÅ olika framtidsalternativ istället för bara ETT!! Och kan man se två kan man se fler… 😉

Det är fyra år sen hon lärde sig att alls kunna ”förutse” att någon annan tänker göra något – och nu kan hon förutse olika alternativ också! Fattar ni hur STORT det här är…? 🙂

Det här inlägget postades i linjärt perspektiv, socialt samspel, topografiska systemet, visuell perception och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.