Det topografiska systemet: Kedjereaktioner och utbytbara länkar

Vi hade ett nytt genombrott här igår. Äntligen är vi framme vid kedjereaktionerna! 🙂

Följande visar en mkt vanlig situation när man har med dottern att göra. Hon säger nånting, man försöker tolka vad hon menar och ger henne ett svar på det man TROR att hon har sagt. Sen upprepar hon gärna samma mening igen, vilket då gör att jag brukar omtolka min första gissning till något annat – och ibland blir det rätt och ibland blir det fel, men vi brukar iaf lyckas ta oss fram till steget där man ”bestämmer” nånting. Det brukar dock inte dottern ta till sig utan fortsätter gärna bråka om det som hon redan har fått utlovat:

Igår fick jag emellertid plötsligt visa dottern hur man kan tänka sig att göra istället – först och främst se till att man uppmärksammar ”bestämma”-steget ordentligt, så att man inte står där och skriker fast man just har fått exakt som man vill:

IMG_5980_2
Sen kan det också vara viktigt att man frågar om det man faktiskt VILL veta och inte använder meningar som folk själva ska gissa betydelsen av. Dottern fick tala om vilka frågor det egentligen var hon borde ha ställt, och då blev samtalet i stället som följer:

IMG_5980_1Snyggt jobbat av dottern, eller hur? Nu ska det nog bli en riktigt trevlig sommar här! 🙂

Detta inlägg publicerades i socialt samspel, språket, topografiska systemet och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.