Det topografiska systemet: Divergenta tidslinjer och de egna stegen

Det är mkt som händer just nu. Det går alldeles strålande med de nya relationella händelsekedjorna, och dottern har plötsligt både börjat hjälpa till mera hemma och aktivt börjat diskutera ”kroppsspråk” med mig. 🙂

Vi tog först lite fler av vardagshändelserna och delade upp i tidslinjer, steg, pilar och omringar. En morgon fick dottern ett riktigt anfall över att jag inte hade hunnit lägga undan den rena tvätten kvällen innan. Så mitt i morgonjobbet med att välja kläder till henne tyckte dottern plötsligt att jag borde börja vika tvätt och lägga in i skåp. Jag gjorde ett ritprat åt henne och visade att om hon absolut tyckte att det behövde göras just nu så kunde HON göra det:

Dottern, som gärna sitter och väntar istället för att hjälpa till, tycker ju också ofta att saker och ting tar för lång tid. Samma morgon som hon ville ha mig att vika tvätt innan skolan började, klagade hon på att det tog för lång tid för mig att få på tandkrämen:

Jag sade att det är säkert för att hon har för lite att göra och att om hon går med sina egna steg istället för att bara vänta på att jag ska gå allihop själv så blir livet lite roligare. Och nu har dottern alltså börjat gå sina egna steg istället för att sitta som en liten diktator och gasta på mig att jag ska jobba fortare… 😉

På helgerna får dottern ibland frukost på sängen. Jag brukar ta in en bricka där även min frukost då finns, och så äter vi tillsammans – d.v.s. tills dottern då tycker att hon är färdig. Då ber hon mig omedelbart ta ut brickan, och det spelar ingen roll om jag själv är färdig eller ej. Så vi gjorde ett ritprat om det också, så att dottern fick se hur det knycklar till min tidslinje:

Efteråt sade dottern:

”Jag vet varför det blev så! Jag tänkte inte på att kaffet hör till i frukosten!”

”Jag förstår det”, sade jag. ”För det  ingår ju inte i din frukost, bara i min.”

Och så log vi mot varandra. Ser ni här nu, sade jag inte att hon lär sig det här riktigt fort, vad…? 🙂

Annonser
Det här inlägget postades i socialt samspel, topografiska systemet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.