Det topografiska systemet: ”sam” och sämja

Vi har det lite jobbigt för tillfället. Jag vet inte om det är pollensäsongen, puberteten eller bara en ny fas – eller en blandning av alltihop – men uppriktigt sagt är dottern rätt gnällig just nu. Igår kväll gnällde hon på mig i två timmar för att det inte var dags att börja med maten, och sen när jag började laga maten gnällde hon för att den inte redan var färdig. Och efter maten gnällde hon sen över att hennes pappa inte hade kommit än (han kommer varje fredag kväll). Och när han kom gnällde hon på honom för att han inte åt sin mat tillräckligt fort och inte kom in i duschen tillräckligt fort o.s.v.

Vi har fortfarande inte knäckt det här med olika personers olika steg, heller – det är tydligt att hon fortfarande tänker på alltihop som en enda stor tidslinje där alla måste vara med på alla steg hela tiden och man inte ens kan tänka sig att göra olika steg på samma tid… Jag har fortfarande inte riktigt kommit på hur vi ska komma vidare med det men jag har ett par idéer, och igår gjorde vi den här bilden:

Jag påstod helt fräckt att det var addition och länkade det till både summa och lika med, även om det inte riktigt håller hela vägen etymologiskt. Men det gjorde iaf ett visst intryck på dottern som tänker i ljud och nu ska vi trycka på de här orden en tid så att begreppet ”sam” sjunker in ordentligt. Då kanske det vänder… 🙂

Det här inlägget postades i socialt samspel, språket, topografiska systemet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.