Det linjära perspektivet: Bestämma, stelna och begränsa

Det är svårt med historia. Allra svårast är de sociala betydelserna av ”bestämma” och ”lyda” (vi har det också svårt med begreppen ”hög och låg” i den socialt överförda betydelsen). De flesta lär sig detta när de kommer i trotsåldern, men där har dottern aldrig varit. Jag har hittills misslyckats med att lära ut vad de betyder, och därför tänkte jag försöka mig på ännu en etymologisk variant för att försöka visa dottern vilket fysikaliskt begrepp som egentligen ligger i botten.

Etymologin för ”bestämma” grundar sig enl SAOB inte i ”stämma” som i ”röst” utan mer i ”slå fast”, ”fastställa” och ”göra fast”:

Jfr d. bestemme, mnt. o. holl. bestemmen, t. bestimmen, af be- (se BE-) o. stimmen, fastställa, sannol. af en med *steƀ- (i STÄMMA, fsv. stämna, stäfna, se nedan) under vissa icke fullt utredda omständigheter växlande germansk stamform *stem-, vara styf, göra styf l. fast, fastställa. Enligt en annan uppfattning skulle bestimmen vara en afl. af stimme (se STÄMMA, sbst., i bet. röst) o. närmast betyda: uttala sitt gillande, godkänna, besluta; men sannolikt är den afl. af stimme, som tvifvelsutan föreligger i mht. o. ä. t. bestimmen, kalla, nämna, ett annat ord, som dock kan i ngn mån ha påverkat det här föreliggande.

Även från latinet kommer påverkan i form av ”begränsa” och ”sätta gränser” (vilket ju är ett ytterligt populärt begrepp nu för tiden, särskilt när folk talar till npf-föräldrar):

Bet. 7 o. 8, hvilka enl. Paul D. wb. anträffas tidigast hos Wolff, torde hafva uppkommit under påverkan af lat. determinare (afgränsa, af terminus, gräns), t. determinieren; jfr fr. déterminer samt DETERMINERA, hvilket sistnämnda ord användts i de flesta bet., som bestämma nu har.

Här kan man ju iaf se en given koppling till fasövergångar, vilket påminde mig om att dottern nyligen frågade mig vad ”seg” betyder. Kanske de håller på med fasgränser i NO? För det har ju ofta varit så att de i skolan varje år faktiskt håller på med de centrala begrepp som dottern behöver just då, fast de alltid börjar i ”fel ände” för henne och sällan når fram till ”kärnan” förrän i slutet av vårterminen – så kanske jag satsar på att förklara ”bestämma” på samma sätt som i t.ex. ”stämma blod” – koagulera, stelna, att förändras från flytande till seg och sedan fast – att gå från det som formlöst rinner till det som stelnat i sin form med alla dess begränsningar…

Jaa – det kan nog vara dags att pochera ett ägg tillsammans!

Annonser
Det här inlägget postades i annorlunda tänkande, auditiv perception, linjärt perspektiv, socialt samspel, språket och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.