Det topografiska systemet: Samla in och dela upp

Det topografiska system som sitter i händerna använder man alltså både för att samla in (gathering) och dela ut (sharing):

Det man samlar in – ja, det var väl mest mat man samlade in i de förhistoriska samhällena aka flockarna, men numera kan man välja om man vill samla in och dela upp kunskap (data), saker (materiellt) eller ord/pengar (symboler).

Man kan alltså ha det till vad som helst:

Topographic system used for gathering and sharing (numbers, things, money, symbols, whatever you please).

Man kan använda det till ”tiokamrater”, till färger, ljud, ord:

Topographic system used for 5+5=10 and 2+8=10.

Topographic system used for color discrimination.

Ja, man kan rentav ha det till att ”samla in” och ”dela upp” människor, antingen i ”vi och dom” eller också bara för att kunna se hurdana de är inuti:

Topographic system used for social interaction (variables being personality types, color, voices or other details of the person.

Att samla in saker är ju inte så svårt – det enda som behövs är att gripreflexen fungerar som den ska efter födelsen.

Lite svårare är det ofta att dela ut saker – inte bara för barn med CVI som dottern, utan även för många vuxna. Leif Östling beskrev denna svårighet alldeles utmärkt när Paradis-läckan var på tapeten (”Vad fan får jag för pengarna?”), men de flesta av oss lär oss dock tidigt att det gäller att kunna släppa taget också – fast den kunskapen ligger förstås på nästa nivå:

Children with developmental delays often learn to reach and grasp but never progress to the ability to release. While most new parents are proud when their baby strongly grasps a finger and won’t let go, releasing is a more advanced stage and one that is crucial both for exploration and for development of the visual system. Thus, one of my first goals in working with a child with poor release skills is to use bodily movement to relax the hand, which allows the hand to lead the eye and later allows the eye to lead the hand.

Också det linjära perspektivet självt kan man ”samla in” och ”dela upp” med topografiska systemet. Det är så man får till ”rollerna” och de här stora flockarna – de överförda begreppen som en gång i tiden kanske betydde ”byggnader” (t.ex. kyrka eller skola) men som nu istället betyder ”grupp med samma linjära värderingar”.

Annonser
Det här inlägget postades i motorik, socialt samspel, språket, topografiska systemet, visuell perception och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.