Det linjära perspektivet: ”Resten” och andra matteord

Att begrunda: varifrån allt kommer, av vilka ämnen det består, till vad det förvandlas, vad det blir till genom denna förvandling och att därigenom intet ont vederfares det.  – Marcus Aurelius – Självbetraktelser

I våras började vi med ”matteord” (eller matteglosor som jag först kallade dem för att dottern skulle få klart för sig att det handlade om ord man skulle lära sig precis som i engelskan). Det är alla vanliga ord som syftar på summor, differenser, kvoter och produkter, som t.ex. sammanlagt, tillsammans, skillnad, större än, mindre än, fler än, färre än, varje, per st, varsin, resten, kvar, över. (Kanske ni ser själva hur mkt de här begreppen baserar sig på det sociala livet och varför de alltså kan vara extra svåra att lära sig.)

Sammanlagt och tillsammans har fungerat rätt hyfsat en längre tid, precis som ”skillnad”. Mycket svårare har det varit med ord som ”resten”, ”kvar” och ”över”, men de sitter också nu efter att enheterna kom på plats. (”Över” är förresten ett extra svårt ord eftersom det också kan betyda ”i höjdled”.) För häromdagen när jag mätte upp 150 g hallon och lade undan resten av paketet med orden ”Det där blir över!” sken dottern upp och sade ”Det är resten! Det är det som blir kvar!”

Vilket ju avgör saken: hon förstår begreppet ”resten” nu, inte bara för tid utan i största allmänhet. Igår kväll berättade hon rentav hur hon längtar till jul (det är första året hon längtar till den!) och vi pratade länge om hur långt det var ”kvar” och vad som skulle hända innan dess. Julkalendrar och adventsljus o.s.v. 🙂

Sedan måste vi fortfarande jobba lite mer med varje, varsin och andra ord som handlar om gruppens fördelning av tillgångar, men herregud, hur mkt kan man begära av dottern på en och samma gång? Nu när bas 10 äntligen sitter ska det nog inte bli så svårt…

I skolan har de förresten börjat med historia nu, Vasatiden. Hon hade rättstavningsord i läxa förra veckan, det var krigsflotta och belägring och andra upplyftande ”sociala” begrepp. Dottern frågade mig varför det finns så mkt krig. Jag sade att jag inte vet, att det finns så många människor som inte vill annat än slåss och bråka:

”Men vi har iaf religioner!” tillade jag i ett försök att få människan att låta åtminstone lite förnuftig (tänk att man måste ta till religion för det, världen är ju helt upp och ner nuförtiden). ”Med regler! Sen är det bara så att en del människor inte lyder reglerna…”

Dottern tyckte att de borde följa reglerna, de med. Och det fanns ju inte så mkt att säga om det… 😉

Nu önskar jag er en fin vecka! Nästa gång ska jag försöka skriva ihop ett inlägg om mattemeningar, det är vad vi jobbar med just nu.

Annonser
Det här inlägget postades i linjärt perspektiv, socialt samspel, språket, visuell perception och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.