Det topografiska systemet: Bygga berättelser

Jag fick en fråga om hur man kan underlätta för en person som har svårt att skriva ”fria” texter.

Personen ifråga har stort ordförråd och kan enkelt producera faktatexter – när hen vet vad hen ska skriva OM – men ber man hen t.ex. ”berätta hur ditt sommarlov har varit” så blir svaret något i stil med: ”Jag vill väl inte att de ska veta någonting om mig!” och skrivkrampen är ett faktum.

Detta att inte vilja ”berätta saker om sig själv” är ju en ”social” motivering och handlar inte i första hand om skrivande utan om allt – troligen har personen ifråga inte klart för sig hur lite folk bryr sig utan tror att de faktiskt skulle lyssna på allt det som sägs i en sådan text.

I sådana situationer är det bästa att lära ut hur man skriver lätta strunttexter som inte är ett dugg personliga – att verkligen göra klart hur lite det ”personliga” innehållet faktiskt räknas, och samtidigt visa en enkel metod för hur man går till väga. För folk säger visserligen att man ska ”berätta om sig själv”, men det är inte riktigt sant – det de menar är bara att man ska sätta in vissa ”sociala nyckelord” i linjär berättarform. Det är alltså inte det minsta personligt utan följer ett tydligt mönster.

Detta tydliggör man rätt enkelt genom att man först väljer ut några vanliga uppsatsämnen, t.ex. sommarlov, jullov, utflykter av andra slag, sporter, mitt husdjur, min bästa vän osv. Skriv dem som rubrik på varsitt papper.

Sedan tar man askar eller lådor eller högar. De märker man upp med följande kategorier: sensoriskt, plats, tid, aktiviteter, personer och åsikter. Varje kategori fyller man med alternativ, t.ex. så här (välj de begrepp som du själv använder):

Examples for the ”activity” category.

Examples for the ”sensory” category.

Därefter drar man några kort ur varje hög och lägger ihop till en ”linjär” story som passar med den rubrik man har valt. Man kan alltid använda samma struktur på berättelsen, det behövs inte mer än så här utan det viktiga är att man får med något från alla kategorierna:

Components of a story (bottom topographic system, top linear perspective).

De första gångerna bör man plocka ihop flera olika historier, en till varje rubrik man har valt – detta för att visa hur man varje gång kan korsreferera (aka ”pussla”) ihop sin berättelse från olika alternativ ur samma kategorier. Här har vi ett fiktivt exempel på denna typ av text:

Mitt sommarlov.
Jag var på semester i Kalmar i år. En dag hade vi otur med vädret. Vi skulle åka till havet och bada men det blev åska. Det hade varit kvavt hela dagen och nu öste regnet ner. Vi satte upp en presenning mellan två träd och grillade medan vi väntade ut regnet. Det blev jättemysigt och min kompis tog fram en gitarr hon hade i bilen. Vi sjöng en massa gamla sånger och hade så trevligt. Så där ser man, man kan ha en trevlig dag vid havet även om man inte kan bada!

I denna lilla berättelse har vi alltså följande ”byggstenar”:

  1. Personer: jag och kompisen
  2. Plats: Kalmar och havet
  3. Tid: sommar
  4. Sensoriskt: regn och åska
  5. Aktivitet: bada blev grilla och sjunga istället
  6. Åsikt: det gick inte som vi tänkt men det blev trevligt ändå

Fungerar det? Ja, här har vi ju inte riktigt hunnit fram till helt fria texter ännu, men tekniken är densamma även för talat språk – kategorierna baserar sig på språkkartan och är desamma som vi hela tiden har jobbat med här. Dottern brukade inte heller vilja berätta om sig själv förut – så sent som i somras sade hon att de i skolan inte ens fick FRÅGA henne vad hon hade gjort på lovet. Men efter påsklovet nu senast sade hon istället att ”Imorgon tror jag att alla barnen ska berätta om vad de gjort på påsklovet! Och då ska jag räcka upp handen och säga…” och så kom hela hennes ”lista” på vad hon gjort. Så visst går det att lära ut!! 🙂

(Det är faktiskt en variant på William S. Burroughs ”cut-up”-teknik, om någon vill läsa på lite om det – den enda skillnaden är att jag här inte utgår från en redan befintlig text utan använder byggstenar redan från start.)

Det här inlägget postades i socialt samspel, språket, topografiska systemet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.