Det linjära perspektivet: Med flocken som måttstock

Idag har jag gjort några bilder åt dottern för att ge henne en generaliserad översikt över alla skolämnena – vad det egentligen HANDLAR om i skolan, alltså. Om flocken och dess intressen… 😉

Först ut var den här över skolämnena, som dottern studerade med stor förtjusning:

Skolämnenas relation till flocken.

Visserligen sade hon först ”Nej” när jag påstod att alla ämnen i skolan handlade om flocken, men det var innan hon hade tittat på bilden. 🙂 Äntligen blev det tydligt för henne varför man jämt håller på med vad folk äter, bor, gör o.s.v. Och när hon frågade vad det var för matte i idrott fick jag äntligen chansen att tala lite om olika tävlingsresultat. Jag höll en lång utläggning om alla poäng osv som de räknar på t.ex. gympan och idrottsdagar, och jämförde sedan med alla lästal i matten som har handlat om det (hon kan inte såna tal än, fast jag har en plan till för det).

Dotterns min gick från tvivlande till övertygad, hon drog åt sig bilden och läste den flera gånger. Sen sade hon att hon vill ha den med sig i skolan redan i morgon och att vi inte behövde öva med den först. 🙂

Sedan gjorde jag en mer detaljerad också, som man ska kunna använda till i princip vilket ämne som helst för att skapa sammanhang:

Mall för studier.

Det enda man då behöver göra är att ta fram en sån här bild och fylla i de aktuella detaljerna. Här ett snabbt exempel om vikingatiden – nästa gång ska jag göra en om familjen i engelskboken åt henne:

Mall för vikingatiden.

Ja, det var det. Nu är det läxorna…

Annonser
Det här inlägget postades i linjärt perspektiv, socialt samspel, topografiska systemet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.