Positionssystemet och addition/subtraktion – enkel visualisering med lego

Det har börjat krångla med dotterns skola. Den har ju verkat fungera hittills (även om jag fick en hel del varningssignaler redan i våras) men till den här terminen fungerar ingenting. Ingen verkar ha den blekaste aning om nånting som gäller dottern, varken vad hon har för behov, för svårigheter, för styrkor – ja, ingenting! Jag orkar inte skriva om det här, men någon informationsöverföring, som de lovade mig i våras att de skulle ha, kan de i alla fall inte ha haft…

Men strunt samma. Den svenska skolan är ju redan ökänd som en av de sämsta i västvärlden även när det gäller ”vanliga” barn, så det är egentligen inget att förvåna sig över. Jag får väl fortsätta undervisa henne själv. Det är bara – jag är bara så trött ibland. Och det finns så lite tid på eftermiddagarna att hinna med allt – skolan tar så mycket tid för henne och där sitter hon ju liksom bara av tiden… måtte de bara inte mobba henne eller tappa bort henne eller…

Hemma håller vi just på med matematik och gör ”mängder” och ”talplatser” med lego. Det har nämligen visat sig att skolan på två års tid inte har lyckats lära dottern att varje siffra motsvarar en STORLEK också och inte bara en mängd, samt även misslyckats med att lära ut att man räknar i TRE dimensioner. För i den svenska skolan är naturligtvis även matematikundervisningen formad efter det linjära perspektivet, som representerar allting ur sin egen storleksbaserade synvinkel. När jag väl kom på hur det låg till tog det två dagar att lära ut, och som dottern själv glädjestrålande upplyste mig om igår: ”Siffrorna är bara förkortningar, mamma!”

img_2264

Ordning vs. mängd

img_2268

Talplatser och talstorlek i bas 10

img_2272

Tredimensionell representation av talen 1000, 100, 10 och 1.

Sedan talade hon om för mig att:

”Man måste ha höjd, mamma! Om man inte hade höjd skulle man få vara…” Hon såg sig omkring i rummet och lade sig platt på golvet. ”Utan höjd skulle man bara få vara såhär liten! Eller däruppe -” hon pekade mot taket ”- däruppe kunde man vara, eller där mitt ute i luften! Men så liten att man bara hade plats! Utan höjd har man bara plats!”

Vilket ju är ett fantastiskt bra sätt att tala om att hon begriper det här med hur 3D byggs upp av 2D-platser och 2D-skikt. 🙂 Jag visste väl att hon skulle fatta – den nioåring som redan har klart för sig att det finns ”sak-platser” och att space är någonting  ”hopknycklat” begriper naturligtvis med en gång hur bas 10 hänger ihop – bara man inte glömmer bort att VISA henne det!

Sedan var det enkelt att öva både addition och subtraktion enligt systemet:

img_2273

1123…

img_2275

Det här inlägget postades i linjärt perspektiv och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.