Kloka grannar

Jag har ju sagt förut att jag tycker Sverige minst sagt ligger i bakvattnet när det gäller sånt som just visuella perceptionsstörningar och f.ö. alla typer av icke-verbala inlärningssvårigheter. Det finns en hel del saker som istället för att vara det man tror är ”beteendeproblem”, allmänna inlärningssvårigheter o.s.v. istället orsakas just av olika synproblem.

Därför vill jag idag än en gång tipsa om två oerhört kunniga personer från våra grannländer, i förhoppningen att även vi här i Sverige så småningom ska få chansen att dra ordentlig nytta av deras erfarenheter. Här lönar det sig nämligen sällan att ens gå till ögonläkare eller optometrist med sådana här ”synfrågor”, eftersom de flesta även inom området tyvärr ännu saknar den nödvändiga kompetensen. Vi kan bara hoppas att vi i framtiden kan komma att se en förändring även här!

Först har vi den finska ögonläkaren Dr. Lea Hyvärinen, ansvarig för bl.a. Lea-Test och en av världens främsta forskare när det gäller CVI. Där hittar ni massor av information inte bara om hur man kan testa sådana här saker utan även vad man särskilt bör vara uppmärksam på så att synsvårigheter inte förklaras bort med andra saker.

Sedan har vi även Gunvor Wilhelmsen i Norge, även hon med mångårig kunskap om de mer ”ovanliga” synproblem som kan förekomma. Hon menar att många synproblem ofta ”döljs” bakom andra diagnoser, som  t.ex. uppmärksamhetsproblem, olika sensoriska/motoriska problem eller läs- och skrivsvårigheter.

När det gäller interaktion med vår omgivning är synen vårt allt dominerande sinne och står för mer än 70% av den information vi inhämtar, inte minst med den perifera synen. I ljuset av detta är det verkligen konstigt att i princip alla syntester idag fokuserar helt på den fokala synen, på detaljerna, och att det övriga synbeteendet helt lämnas därhän! I synnerhet som just den perifera synen och den mentala visualiseringsförmågan är så beroende av erfarenheten för att de ska utvecklas korrekt. Och den som har svårt med syntolkningen kan även få problem med sådant som t.ex. språket, just eftersom den visuella tolkningen kräver så mycket energi att det inte blir mycket över för annat – där är ju t.ex. dottern ett utmärkt exempel på att språkutveckling går hand i hand med synutvecklingen.

Hur mycket man än alltså tränar sådant som språk, beteendeterapi, motorik och ”sociala” färdigheter kommer man inte långt om man inte samtidigt ser till att också synen får den träning som behövs – vare sig det sedan gäller sådant som ögonmotoriken eller bara just synerfarenheten…

Annonser
Det här inlägget postades i visuell perception och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.