Var är jag och var är allting annat? – Dr. Kaplans bok om synterapi

Det finns en bok som jag aldrig slutar rekommendera: Dr. Melvin Kaplans Seeing through new eyes. Jag har ju nämnt den förr men det förtjänar att göras igen.

Jag beställde den boken eftersom jag misstänkte att det var synproblem i botten av alla dotterns svårigheter – och det här var egentligen den enda bok jag hittade som handlade specifikt om just det – men det var först när jag läste den som jag verkligen insåg vidden av dotterns visuella problem.

Där stod inte bara allt det jag misstänkte i dotterns fall, där fanns också sådant som jag inte ens hade tänkt på när det gällde henne men som stämde in helt och hållet. Där fanns logiska, trovärdiga förklaringar också samt tips och råd om hur man identifierar ett sådant här synfel, vilka symtom det kan ge upphov till och hur man kan träna synförmågan.

Hur kan ett synproblem påverka t.ex. en sådan sak som språklig utveckling och sociala kontakter? För att synproblemen påverkar hela upplevelsen av omvärlden, inte bara den sociala biten – eller som Dr. Kaplan uttrycker det i Seeing through new eyes:

[…] because 80 percent of the information we receive from our environment is visual, the visual aspect of sensory dysfunction can have far-reaching and devastating consequences. It is hard to overestimate the difficulty of functioning in a world where you can’t tell where you are, where other people are, where objects are, or even where your body ends and the outside world begins.

Misstänker du också en visuell perceptionsstörning? Kom då ihåg att synen kan tränas.

Det är inte försent. Det är inte omöjligt. Man behöver inte ens glasögon för det mesta. Synterapi fungerar bra till och med utan professionell hjälp (även om det ju hade varit att föredra). Det går att göra. 🙂 Så missa för allt i världen inte den här boken…

Läs gärna även One brain – two visual systems av Mel Goodale and David Milner (The Psychologist, vol.19, part 11, 2006) och prof. Richard Gregorys utmärkta artikel Recovery from Early Blindness (Experimental Psychology Society, Monograph No. 2, 1963.)

Annonser
Det här inlägget postades i läsning, visuell perception och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.